Akkujärjestelmän huolto

LiFePo4-akun lataus on tiedettä. Lataus on pyritty tekemään loppukäyttäjälle mahdollisimman helppoa, mutta joskus akussa saattaa ilmetä oireilua lähinnä ladattaessa tai akkutilan ilmaisin saattaa näyttää omiaan.

Akkujen epätasapaino

Virhetilanteet aiheutuvat siitä, että akkujen "BMS", eli akun hallintaohjelmisto saa kennostolta joko virheellistä tietoa tai akun kennosto on epätasapainossa. Epätasapainoon ajaudutaan usein siten, että potkulautaa ei ole pitkään aikaan käytetty ja ennen ajoa akku ladataan täyteen ja lähdetään ajoon saman tien. Akku koostuu 12 kennosta ja ne saattavat olla epätasapainossa pitkästä säilytysajasta johtuen. Epätasapainon tunnistaa siitä, että katuri siirtyy valmiustilaan ja hetken kuluttua lähtee uudelleen lataamaan.

Kun potkulauta otetaan käyttöön pidemmän säilytysjakon jälkeen, lataa akkuja 24 tuntia. Vaikka akkulaturi näyttää että lataus on valmis, tasapainolataus jatkuu edelleen 200mA:n teholla ja näin vajaat akut saadaan täyteen kuitenkin vioittamatta muita kennoja. Älä kuitenkaan koskaan lataa akkuja enempää kuin 48 tuntia.

Näyttö sekoilee

Jos potkulaudan akku vaihdetaan, se kytketään akusta irti tai potkulauta on pitkään käyttämättä (akkukennosto pääsee epätasapainoon), menee BMS epätasapainoon, eikä tiedä mikä akun todellinen kapasiteetti on. Akkutilan ilmaisin saattaa näyttää yhtä 20%, vaikka akussa olisi vielä virtaa vaikka kuinka. Kun ajoa jatketaan, näyttö ilmaisee akun olevan loppu ja viimein näyttö alkaa vilkkumaan.

Järjestelmän resetointi tapahtuu seuraavasti:

Lataa akkua 24 tuntia. Aja potkulaudalla niin kauan kunnes BMS katkaisee virran. Lataa akkua taas 24 tuntia ja BMS oppii akkukapasiteetin ja näyttää seuraavalla kerralla luvun oikein.


© JuuEi Ltd 2013-2016