valmisläppä

Next

Vaihtoehto 1 roiskeläppä

Biltemasta saa kumisia roiskeläppiä hintaan € 2,99. Tämä on loistava vaihtoehto, jos potkulautaa ei kuljeteta paljon sen omassa kuljetuskassissa tai säilytetä siinä.

Tarvitset roiskeläpän asentamiseksi seuraavat tuotteet:

1. roiskeläpän
2. kontaktiliimaan (Bostik)
3. kuusiokoloavaimia (jostain syystä kaikki ruuvit ovat eri kokoisia)
4. ruuvilukitetta
5. rasvanpoistoainetta
6. rättejä

Poista sähköpotkulaudan astinlauta. Astinlauta saattaa olla tiukasa, jos tiivisteen liimat ovat tarttuneet astinlautaan. Pientä väkivaltaa käyttämällä astinlauta  kyllä irtoaa.

Kun olet saanut astinlaudan irti, lokasuoja on kiinni kahdella kuusiokoloruuvilla. Ruuvit sijaitsevat tiivisteen alla.

Irroita kuusiokoloruuvit.

Alumiininen lokasuoja on vielä kiinni kahdella ruuvilla. Avaa ruuvit potkulaudan molemmilta puolilta kuvan isiottavmasta kohtaa. Kyseessä on siis taaimmainen ruuvi. Älä avaa etummasita ruuvia, koska silloin irroitat rakapyörän jarrumekanismin ja se ei ole tässä tavoitteena.

Käytössä ollut lokasuoja on tietysti likainen ja se tulee putsata huolellisesti. Perusteellinen puhdistus tapahtuu helposti tiskiharjalla ja tiskiaineella. Tiskiaineen tansidit poistavat hyvin myös rasvan, joten mitään erillistä rasvanpoistoainetta ei tarvita.

Tämä siis vain jos tiskiharjan käyttöön on annettu lupa! Meidän taloudessa se ei onnistunut, joten jouduin tyytymään astianpesuaineeseen ja kynsiharjaan…

Lokasuojassa on suurella todennäköisyydellä naarmuja, jotka ovat aiheutuneet kivistä, jotka ovat tarttuneet takapyörään ja pyörähtäneet lokasuojan kautta.

Levitä kontaktiliimaa tasaisesti sekä roiskeläppään että lokasuojan sisäpuolelle. Huolehdi siitä, että liimapinnat saavat kuivua asianmukaisesti ennen kiinnitystä.

Liima tarttuu hyvin, jos sen annetaan ensin kuivua kunnolla. Liima pitää parhaiten vasta parin vuorokauden kuluttua.

Lokasuojan takaisn asennuksen yhteydessä muista käyttää ruuvilukitetta, jotta ruuvit eivät irtoile tärinässä.


2013-12-27 17.41.40

Ruuvikiinnitystä emme suosittele, koska lokasuojan ja pyörän välissä on vain rajallisesti tilaa.

Tämä on varsin siisti ja toimiva ratkaisu. Pyörän ja lokasuojan väliin jää näin huomattavasti vähemmän tilaa, joten kivet saattavat aiheuttaa ”mielenkiintoisia” kolahduksia kun lentelevät pyörän ja takalokasuojen väliin.

Kivet eivät aiheuta vaaratilannetta ja menevät toki läpi normaalin kierron mukana. Jossain vaiheessa jos kiviä on paljon, liimaus saattaa pettää.

Tämä ratkaisu on hyvä silloin kun laitaa ei kuljeteta paljon laudan omassa laukussa koska toiskeläpän liimaus saattaa joutua koville jos sen pakkaa laukkuun huolimattomasti.

© JuuEi Ltd 2013-2016